Dag 4 Wenen Schloß Schõnbrunn

18 mei 2019 - Wenen, Oostenrijk

Vandaag stond de geschiedennis van Europa op de agenda. Dus op naar Schloß Schönbrunn. Het slot van waaruit de Habsburgers hun immense rijk (waaronder ook het huidige Nederland) bestuurden tot ca. 1916. Ik besloot daar lopend naar toe te gaan. Onderweg kwam ik een permanente markt tegen waar ik geruime tijd ben gebleven. Allerlei kraampjes waren daar met vooral levensmiddelen en talrijke kleine eet gelegenheden. De heerlijke geuren van koffie en kruiden met hun felle kleuren was een genot. Ik heb daar dan ook de tijd genomen voor koffie en een lunch. Tegen de achtergrond van het huis van Wagner. Een beroemd huis gebouwd in de Jugendstil. Daarna omdat de tijd drong, de metro genomen naar het Slot. Het was heerlijk zonnig. Het slot is gebouwd om het Versaille in Parijs te evenaren wat qua omvang bijna gelukt is maar qua vormgeving zeker. Het is een prachtig gebouw. Het gaf een indruk van het leven van de Habsburgers. De mannen werden opgeleid om hun bezit te beschermen en uit te breiden, de vrouwen om kinderen te krijgen om het bezit in de familie te houden. Liefde was minder van belang. De bevolking bestond veelal uit horigen die wat zij te veel voor hun eigen behoeften maakten, gedeeltelijk afdroegen aan de Habsburgers. En dat alles met de hulp van de kerk die vertelde dat de Habsburgers uitverkoren waren door God. Na de verlichting en WO1, is daar verandering in gekomen. Daarin speelde het gedachtegoed van Lenin en Marx een grote rol. Daardoor kwam de bevolking losser van God. Het slot is nog prachtig in tact gebleven. De tuinen en het Slot zijn de moeite van een bezoek waard. De doorkijkjes, beelden, klassieke vormgeving, fonteinen en uitzichten zijn spectaculair. Daarna gelopen in de stad. Het parlement, de bibliotheek, het opera gebouw gezien en een leuk parkje waar heel veel rozen op stam staan met namen van de stelletjes die ze gepland hebben  als bewijs van hun liefde.  Daarvoor stonden vele bankjes waar veel mensen zaten. Ik ook. Heerlijk.

's avonds naar een voorstelling geweest ter grootte van een kamerorkest met enkele operazangers. Leuk  maar amatouristisch. Daarna gegeten. Vreselijk slecht.

1. Anneke:
    18 mei 2019
    Dat is de naschmarkt wat een heerlijke markt he ook wij zijn daar geweest, ga je ook maar het Belvedere?