Dag 5 Wenen Belvedere

21 mei 2019 - Wenen, Oostenrijk

Vandaag ben ik naar kasteel Belvedere geweest. Een prachtig kasteel uit ca. 1620, gebouwd en bewoond door vele familieleden van de Habsburgers. Gelegen tegen het centrum van Wenen. In dit kasteel zit een museum waarin de grootste collectie van de beeldend kunstenaar Gustaf Klimt met zijn tijdgenoten is gehuisvest. Wat mij aan sprak was dat deze tijdgeest van kunst de diepere gevoelens van de mens probeert weer te geven. En dat zij figuratief is. Een schilderij waarin twee vrouwen in het wit gekleed stonden met blikken die mij aan vertwijfeling deden denken. En die man die in een verlate sneeuwlandschap liep waaruit de blik in zijn ogen met zijn lichamelijke houding angst uitstraalde. En het schilderij waarin een ogenschijnlijk vlak water mij lieten denken over wat er onder het vlakke water afspeelt. Een afspiegeling van ons eigen "keeping up appearance"?

Het naast gelegen park heb ik ook bezocht. Een keurig park met op elke plant, struik en boom de naam erop. Met uitzondering van het gras. Alles tot in detail verzorgd. Tot de doorkijkjes en fonteinen aan toe Er stonden veel verschillende soorten bomen met prachtige stammen