Dag 9 Pest

23 mei 2019 - Boedapest, Hongarije

De nacht had ik slecht geslapen door de vreemde geluiden in het grote appartement en bovendien voelde ik dat ik ziek werd. Hoofd- en keelpijn. Ik besloot rustig aan te doen en heb de ochtend daarom besteed met het vinden van een acco.odatie in Boekarest en de slaaptrein te reserveren voor de komende treinreis. Dat wordt een tocht van 17 uur zonder restauratie en alleen 2e klas. Het station waar ik de reservering heb gedaan is in zeer slechte staat, evenals het rijdend materieel. Op veel plekken zie je de vetschoppelingen van de maatschappij. op de grond liggen. Veelal bedelend in mensonterende houdingen. Het aantal schrikt mij. Ook de staat waarin velen verkeren. Omdat ik mij niet goed voel besluit ik een hop on hop off voor drie dagen te nemen. Mede ook door het slechte weer. Het heldenplein met het aangrenzende park daarna bezocht. Heel mooi. Het aantal mensen dat in Hongarijen onder de armoede grens leeft is 3 x zo groot (15%) als in Nederland (5%). En het gemiddeld inkomen van de Hongaar is 75% van het gemiddeld inkomen van een Nederlander. Je ziet dus mooie gebouwen maar er is ook een schaduwkant aan Hongarijen.  Vroeg naar bed gegaan met wat paracetamol

1. Petra:
    23 mei 2019
    Hallo René, dank voor je mooie verhalen. Hoop dat je je gauw beter voelt. Ja veel armoede in de voormalige Oostblok. En daarnaast vaak een winkelcentrum met enorm dure winkels. Bij ons is het toch beter verdeeld. Hopelijk lukt het je nog om naar een mooi oud kuur zwembad te gaan in Budapest. Moet wel heilzaam zijn.....Goede reis straks naar Boekarest. Groetjes Petra xxx
  2. Ria:
    24 mei 2019