Dag 11 Op de Douna en in Bouda

26 mei 2019 - Periș, Roemenië

Vandaag gewandeld naar de Donau. Daar een rondvaart gedaan over de Donau. Prachtige gezichten vanaf de boot over de gebouwen aan beide oevers. Natuurlijk het eiland midden in Boudapest ook gezien. De beleving van de stad is anders. Je zit er niet in maar bent meer een toeschouwer. Tot mijn stomme verbazing zag ik dat ik de Fisherman's bastion gisteren had gemist. Dus daar ben ik na de boottocht alsnog naar toegeweest. Het ligt op de top van een heuvel en vandaar uit heb je prachtige uitzicht en over de stad. Het lijkt een gotich gebouw maar is dat niet. Het is gebouwd tussen 1900 en 1910. Maar is mooie gebouwd met leuke doorkijkjes naar de Douna en Pest. Met een indrukwekkende trap die leidt naar de ingang van de Bastion. Ik ervaarde het als het rondlopen in een film. Zeker toen een violist de openingstune deed van de filmserie The ...

De wandeling in het aangrenzende deel vond ik zelf leuker omdat er aanzienlijk minder toeristen rondliepen en je vandaar uit vrij uitzicht had over Bouda. Bouda is in tegenstelling tot Pest anders gebouwd. De wegen meanderen däar. Ik ervaar dat als prettig. In Pest zijn de wegen in care geplaatst. Wat ik als meer efficiënt ervaar maar daardoor minder gezellig  en onoverzichtelijk doordat alles hetzelfde lijkt.